Zdjęcia: Magdalena Waszczuk
Strona: Damazy Kowalski

 

​​​​​​​

​​​​​​​

 

Obserwacja oddechu

„Bez uprawiania sportu możesz przeżyć całe miesiące, bez jedzenia – tygodnie, bez picia – parę dni. Lecz bez oddychania zaledwie kilka minut. Życie i oddychanie są nierozerwalnie z sobą związane”.

Dbając o zdrowie, wykonujesz ćwiczenia fizyczne, zdrowo się odżywiasz, pijesz odpowiednią ilość wody a także odpowiednio programujesz swój umysł. Choć jednak wciąż oddychasz i musisz to robić aby żyć, niewiele myślisz na temat oddychania. Zauważ, że najmniej uwagi poświęcasz czynności, która jest najważniejsza. Być może dlatego, że jest to czynność, która może odbywać się bez naszej kontroli, niejako automatycznie.

Na skutek różnych wydarzeń życiowych twój oddech może się "zepsuć" — kiedy zaczniesz nieprawidłowo oddychać. Do prawidłowego funkcjonowania potrzebujesz określonej ilości powietrza, nie mniej i nie więcej. Możemy nadmierny lub zbyt częsty oddech przyrównać do objadania się. Wiesz, że jeśli spożywasz zbyt dużo jedzenia, wówczas tyjesz, a jeśli spożywasz zbyt szybko — zaburzasz proces trawienny. Z oddechem jest podobnie:

  • zbyt częste i duże oddechy,

  • nieświadome wstrzymywanie oddechu,

  • oddychanie ustami, zamiast przez nos

prowadzą do wielu schorzeń somatycznych i psychicznych.

Na szczęście oddech możesz kontrolować. Możesz nim sterować tak, by przywrócić prawidłowy jego bieg. Nim jednak to zrobisz, najpierw musisz zauważyć swój własny oddech. Potrzebujesz i możesz nauczyć się go obserwować :)

Poniżej przygotowałam dla Ciebie ćwiczenie: Obserwacja oddechu.

Jest to podstawa, którą należy opanować, nim przejdzie się do innych ćwiczeń oddechowych. Jeśli uważne oddychanie nie jest dla Ciebie nowością, możesz potraktować nagranie jako przypomnienie, bo do podstaw warto wracać. Dodatkowo ćwiczenie to, odpręży Twoje ciało i umysł.

 

Życzę Wam owocnej pracy. Namaste.

 

Cytat pochodzi z książki „Tybetańska Joga Oddechu” Chumba i Ute Lama.

 

09 kwietnia 2022


Obserwacja oddechu

UMÓW WIZYTĘ